معرفي فن بازار

مفهوم فن  بازار چيست؟
فن بازار   يك سيستم انتقال فناوري جامع و يكپارچه به وجود مي  آورد كه مبادله فناوري بين تامين كننده و متقاضي فناوري را به صورت سيستماتيك و از طريق تمامي فرآيندهاي مبادلات داخلي و خارجي تسهيل مي  كند. دو نوع فن بازار وجود دارد. نوع اول سيستم فيزيكي بازار است كه مكان فيزيكي به همراه تسهيلات عيني در آن وجود دارد و ديگري بازار مجازي است، كه از اينترنت و اينترانت استفاده مي  شود.
در واقع فن بازار به معناي بازار فناوري، يعني محلي براي مبادلات تکنولوژي است. همان طور که بورس محل مبادله سهام شرکت ها است و کارگزاران بورس بعنوان حلقه ارتباط بين شرکت ها و سرمايه داران ميباشند، در بازار فناوري نيز فن  بازارها نقش واسطه  اي براي رساندن اطلاعات تکنولوژي به   عرضه  کنندگان  ،   متقاضيان  ،   کارآفرينان   و   سرمايه  گذاران   را دارند.
ظرفيت موجود در انتقال تکنولوژي لزوم ايجاد اطلاع  رساني صحيح، مشاوره و استانداردسازي مبادلات را بوجود آورد، که اين نقش توسط فن  بازارها ايفا مي  شود. در اصل فن  بازار در نقش يک واسطه حرفه  اي در سطوح مختلف در کنار عرضه  کنندگان (دانشگاه  ها، پژوهش  گاه  ها و واحدهاي تحقيق و توسعه صنايع) و متقاضيان تکنولوژي (صنايع بزرگ، بنگاه  هاي اقتصادي کوچک و متوسط، سرمايه  گذاران و حتي دانشگاه  ها) خواهد بود. با اين تعريف مي  توان گفت فن  بازار در اصل يک بنگاه تخصصي معاملات تکنولوژي است.
  عوامل موثر بر استقبال بازار از فناوري كدام است؟
1-       كارايي اقتصادي:تكنولوژي بايد منافع اقتصادي آشكاري براي دريافت كننده آن در پي داشته باشد. هر چقدر اين منافع بيشتر باشد، مطلوبيت استقبال بازار از تكنولوژي، بيشتر خواهد بود. مثلا   اگر تكنولوژي توليد تخته خرده چوب مد نظر باشد، بايد ثابت شود كه كل هزينه  هاي توليد با استفاده از اين فرآيند (با احتساب تمام هزينه  ها)، به شدت كمتر است.
2-       مطلوبيت: بايد در بازارهاي هدف، نياز شناخته شده  اي براي تكنولوژي مورد نظر وجود داشته باشد. تكنولوژي بايد امكان بهره  گيري تجاري از بازار كاملاً جديد را فراهم آورد، يا بازاري موجود شناسايي شود كه استفاده از فناوري در آن، صرفه  جويي هزينه  اي، كسب مزيت رقابتي يا مزيت  هاي ديگري را در پي داشته باشد.
3-       سطح توسعه:   هر چقدر يك فناوري توسعه يافته  تر باشد، استقبال بازار از آن بهتر خواهد بود. آخرين مرحله توسعه، زماني است كه محصول آن فناوري به توليد انبوه رسيده و با موفقيت در بازار فروخته شود. ارزش اقتصادي و مطلوبيت اين گونه فناوري  ها به اثبات رسيده است.
4-       عملكرد اثبات شده: عملكرد فناوري عرضه شده بايد مطابق تبليغات به عمل آمده براي آن باشد. اصولاً بازاريابي و فروش تكنولوژي  هاي نيم  بند بسيار مشكل است  
5-       شناخت بازار :دريافت كنندگان فناوري، قبل از هر چيز، بر اساس موارد زير به ارزيابي فناوري پيشنهادي مي  پردازند  
منافع اقتصادي، مزيت رقابتي محصولات و بازارهايي كه تكنولوژي در آنها مورد استفاده قرار مي  گيرد. عمر تكنولوژي ملا  حظات مالي واگذار كننده فناوري براي اينكه بتواند اين دغدغه  هاي غير فني را نيز مدنظر قرار دهد، بايد شناخت كاملي از محصولات، بازارها و استراتژي كلي خريداران تكنولوژي مورد نظر خود داشته باشد.
فن بازار منطقه اي استان همدان
با توجه به تکاليف مندرج در بند   د   ماده ي 17 برنامه ي پنجم توسعه در خصوص   حمايت دولت از ايجاد و توسعه ي بورس ايده و بازار فناوري  ، شرکت شهرک هاي صنعتي استان همدان با مشارکت پارک فناوري پرديس و تحت نظارت شبکه ي فن بازار ملي ايران، اقدام به ايجاد فن بازار منطقه اي استان همدان به عنوان مرجع اطلاعات فناوري در استان همدان نموده است. هدف اصلي از ايجاد اين مرکز در شرکت شهرک هاي صنعتي استان همدان، ايجاد و مديريت بازار فن آوري در استان و ارتباط با ساير بازارهاي فناوري در سطح ديگر استان ها است. اين فن بازار با هدف رفع نيازهاي اطلاعاتي افرادي که با مقوله ي تجاري سازي دانش فني و مبادله ي آن سروکار دارند و نيز کمک به رفع مشکلات تجاري سازي نوآوري ها و همچنين رفع نيازهاي متقاضيان فناوري، فعاليت خود را آغاز نموده است.
اين فن بازار مشتمل بر سه بخش مجازي، فيزيکي و پشتيباني است. بخش مجازي که شامل ابزارهاي رسانه اي است؛ وظيفه ي اطلاع رساني در مورد فناوري هاي توليد شده در سطح استان و يا نيازهاي فناورانه را بر عهده دارد. دسترسي به اطلاعات موجود در بانک هاي اطلاعاتي از طريق مراجعه به وبسايت فن بازار منطقه اي استان همدان   و عضويت در آن امکان پذير است.
بخش فيريکي فن بازار شامل برگزاري نشست هاي فناوري، برگزاري دوره هاي آموزشي، برگزاري تورهاي صنعتي و فناوري و حضور در نمايشگاه هاي داخلي و بين المللي مرتبط مي باشد. بخش پشتيبان فن بازار نيز مشتمل بر شبکه ي همکاران مشاور، متخصصين، نخبگان، صنعتگران و اشخاص حقيقي و حقوقي که در زمينه ي کار خود متخصص شناخته مي شوند، هستند.
اهم فعاليت هاي فن بازار منطقه اي استان همدان عبارتند از:
*       برقراري ارتباط بين صاحبان ايده و اختراع با صاحبان سرمايه و متقاضيان فناوري در جهت تجاري سازي ايده ها و فناوري.
*       معرفي شرکت هاي مشاوره اي دولتي و خصوصي جهت مشاوره در زمينه ي تجاري سازي ايده ها به متقاضيان.
*       معرفي متخصصان و نخبگان به جامعه ي هدف.
*       ايجاد و بروزرساني بانک هاي اطلاعاتي جهت پاسخگويي به نيازهاي صنعتي و مشاوره اي صنعتگران، توليدکنندگان، سرمايه گذاران و ارگان هاي دولتي استان.
*       ايجاد يک شبکه ي ارتباطي بين نخبگان، سرمايه گذاران و صنعتگران استان جهت تبادل اطلاعات و تجربيات.
*       خدمات مربوط به سرمايه گذاري مشترک جهت تأمين سرمايه لازم تجاري نمودن طرح هاي پژوهشي.
*       خدمات مربوط به تأمين مالي طرح هايي که داراي توجيه اقتصادي و فني بوده و نياز به تسهيلات مالي دارند.
*       مشاوره ي حقوقي در زمينه ي مالکيت فکري، ثبت اختراع و پتنت و تبادل فناوري.
*       خدمات تهيه ي طرح توجيهي، طرح کسب و کار و مشاوره ي اقتصادي تبادل فناوري.
*       خدمات مربوط به همکاري هاي تکنولوژيک.
*       طراحي و برگزاري دوره هاي آموزشي، نشست هاي فناوري، تورهاي صنعتي و فناوري و حمايت از ايده ها جهت مشارکت و حضور در نمايشگاه هاي فناوري.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به ساختمان شماره 2 شركت شهركهاي صنعتي استان همدان (معاونت صنايع كوچك) واقع در خيابان مهديه روبروي سرپرستي بانك ملي مراجعه و يا با شماره تلفن 08138273318 تماس حاصل نمايند.

ارسال به دوستان | تاریخ به روز رسانی:   تعداد بازدیدکنندگان این صفحه : 391
©کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی استان همدان می باشد